Sprawdź stawki minimalne w Norwegii dla branży: budowlanej, sprzątającej, stoczniowej, hotelarsko-gastronomicznej oraz cateringowej, rolniczej i ogrodniczej, elektro, motoryzacyjnej, transportowej i w przetwórstwie rybnym.
W Norwegii nie ma określonej płacy minimalnej, jednak w niektórych branżach, szczególnie tych, w których zatrudnia się wielu obcokrajowców, ustalono minimalne stawki godzinowe. Płacenie mniej niż wynoszą stawki w danej branży jest niezgodne z norweskim prawem. Stawki obowiązują każdego pracownika zatrudnionego w branży, bez względu na to, czy jest członkiem związków zawodowych, czy nie (allmenngjøring).
Poniżej przedstawiamy stawki obowiązujące teraz w dziesięciu norweskich branżach od 06 listopada 2026 roku.
Za godziny nadliczbowe przysługuje dodatek w wysokości co najmniej 40% stawki godzinowej, o ile na zasadzie umowy zbiorowej nie ustalono wyższego wynagrodzenia za godziny nadliczbowe.
W branży budowlanej:
Pracownicy wykwalifikowani: 276,48 NOK (wcześniej 264,32 NOK);
Pracownicy niewykwalifikowani z minimum rocznym doświadczeniem: 260,45 NOK (wcześniej 249,00 NOK);
Pracownicy wykwalifikowani bez doświadczenia w branży: 250.63 NOK (wcześniej 239,61 NOK);
Pracownicy poniżej 18 roku życia: 169,91 NOK (wcześniej 162,44 NOK).
Za godziny nadliczbowe przysługuje dodatek w wysokości co najmniej 40% stawki godzinowej, o ile na zasadzie umowy zbiorowej nie ustalono wyższego wynagrodzenia za godziny nadliczbowe.
Pracodawca z reguły powinien pokrywać koszty wyżywienia i zakwaterowania. Pracodawca i pracownik mogą uzgodnić różne formy pokrywania należności, na przykład stałą dietę, zwrot kosztów na podstawie przedstawionych faktur itp.
Do obowiązków pracodawcy należy zapewnienie pracownikowi odzieży roboczej i ochronnej dopasowanej do zadań i pory roku.
W branży sprzątającej:
Pełnoletni pracownicy wykonujący zadania w ramach pracy dla prywatnych firm sprzątających: 247,29 NOK (wcześniej 236,54 NOK);
Pracownicy poniżej 18 roku życia: 196,05 NOK (wcześniej 185,55 NOK);
Dodatek za pracę w godzinach nocnych to 29 NOK (dwie korony podwyżki).
Czas przejazdów pomiędzy różnymi projektami, które następują po sobie, pracodawca musi albo wliczyć do czasu pracy, albo zapłacić oddzielnie. W firmach posiadających układ zbiorowy mogą obowiązywać osobne ustalenia.
W przypadku zadań służbowych wymagających zakwaterowania poza domem, pracodawca musi pokryć niezbędne koszty podróży. Zanim pracodawca wyśle pracownika na projekt poza miejsce zamieszkania, musi ustalić warunki wyżywienia i zakwaterowania.
W branży stoczniowej:
Zatrudnieni przy produkcji, montażu bądź pracach instalacyjnych mają następujące stawki:
Pracownicy wykwalifikowani: 232,55 NOK (wcześniej 216,79 NOK);
Pracownicy średniowykwalifikowani, specjaliści: 221,95 NOK (wcześniej 207,14 NOK);
Pracownicy niewykwalifikowani (pomocnicy): 211,49 NOK (wcześniej 197,61 NOK);
Dodatki w tej branży:
Dodatek rozłąkowy dla pracowników wykwalifikowanych, którzy ze względu na pracę muszą nocować poza domem, wzrasta z 43,36 NOK do 46,51NOK.
Dodatek rozłąkowy dla specjalistów, którzy ze względu na pracę muszą nocować poza domem, wzrasta z 41,43 NOK do 44,39 NOK.
Dodatek rozłąkowy dla pomocników wzrasta z 39,52 NOK do 42,30 NOK
Przewidziane są też osobne dodatki za między innymi pracę zmianową.
Za pracę poza zwyczajnymi godzinami pracy przysługuje dodatek w wysokości 50% stawki godzinowej.
Za pracę poza zwykłymi godzinami pracy w przedziale od godz. 21.00 do godz. i 06.00, a także w niedziele i święta obowiązuje dodatek w wysokości 100% stawki godzinowej.
W branży hotelarsko-gastronomicznej oraz cateringowej:
Pracownicy powyżej 20-go roku życia i pracownicy powyżej 18-go roku życia z co najmniej czteromiesięczną praktyką: 215,29 NOK (wcześniej 204,79 NOK);
Pracownicy poniżej 17-go roku życia: 153,08 NOK (wcześniej 142,58 NOK);
Pracownicy 17-letni : 162,58 NOK (wcześniej 152,08 NOK);
Pracownicy 18-letni (bez praktyki): 176,84 NOK (wcześniej 166,34 NOK).
Napiwki
Norweska Inspekcja Pracy nie wlicza napiwków do wynagrodzenia. Jeśli pracodawca zgłasi dochody z napiwków w celu wliczenia ich do podstawy obliczenia wynagrodzenia urlopowego, podatku i świadczeń z ubezpieczenia społecznego, napiwki będą wliczane do wynagrodzenia.
Ustalenia własne
Nie ma przepisów dotyczących dodatków za pracę wieczorną, nocną i weekendową, ale pracownik i pracodawca mogą ustalić w umowie o pracę różne dodatki. Czas pracy i nadgodziny podlegają zasadom określonym w ustawie o środowisku pracy.
Dodatek za nadgodziny
Postanowienia ustawy o środowisku pracy dotyczące godzin nadliczbowych mają zastosowanie, jeśli nie uzgodniono korzystniejszego wynagrodzenia za nadgodziny. Za godziny nadliczbowe przysługuje dodatek w wysokości co najmniej 40% stawki godzinowej.
Zakwaterowanie
Pracodawca może potrącić za nocowanie na terenie obiektu nie więcej niż:
Za pokój jednoosobowy: 699,99 NOK miesięcznie (wcześniej 675,67 NOK).
Za pokój dwuosobowy: 455,28 NOK miesięcznie (wcześniej 439,46 NOK).
Stawki obowiązują wyłącznie w przypadku, gdy pracownik mieszka w tym samym budynku, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, zazwyczaj w pokoju hotelowym. Jeżeli pracodawca udostępnia bardziej samodzielne mieszkanie, wyposażone m.in. w sprzęt kuchenny, to wysokość czynszu ustalana jest osobno. Jeżeli pracownik sam zapewnił sobie zakwaterowanie, nie jest ono objęte przepisami.
W branży rolniczej i ogrodniczej:
6 listopada ta branża NIE otrzymała podwyższonych stawek minimalnych. Wciąż obowiązuja ją stawki ustalone poprzednio, czyli w czerwcu 2025 roku.
Sezonowi pracownicy niepełnoletni: 142,90 NOK (wcześniej 135,90 NOK);
Pełnoletni pracownicy sezonowi zatrudnieni na okres do 12 tygodni: 162,90 NOK (wcześniej 155,90 NOK);
Pracownicy sezonowi zatrudnieni na okres od 3 do 6 miesięcy: 168,40 NOK (wcześniej 161,40 NOK);
Niewykwalifikowani pracownicy powyżej 18 roku życia zatrudnieni na stałe: 182,80 NOK (wcześniej 175,80 NOK);
Niepełnoletni pracownicy zatrudnieni na stałe: 152,40 NOK (wcześniej 145,40 NOK);
Dodatek dla pracowników wykwalifikowanych: 14,50 NOK (zmiana o pół korony).
Dodatki weekendowe/świąteczne dla pracowników farm hodowlanych bedących na turnusach:
Za każdą godzinę przepracowaną w następujacych przedziłach przysługuje dodatek w wysokości 25%:
- w soboty od godz. 00.00 do niedzieli o 24.00
- między godziną 00:00 a 24.00 w Boże Narodzenie i Sylwestra
- w godzinach 00:00-24:00 w święta ruchome oraz 1 i 17 maja
Świadczeń takich jak zwrot kosztów podróży, wyżywienia i zakwaterowania, nie wlicza się do wynagrodzenia.
W branży elektro:
Stawki dotyczą osób zajmujących się instalacją, montażem oraz konserwacją instalacji elektrycznych służących do automatyzacji, pracy z danymi, telekomunikacji itp.
Pracownicy wykwalifikowani wykonujący prace specjalistyczne: 282,95 NOK (wcześniej 270,45 NOK);
Pracownicy niewykwalifikowani: 254,27 NOK (wcześniej 241,77 NOK);
Pracodawca z reguły powinien pokrywać koszty wyżywienia i zakwaterowania. Pracodawca i pracownik mogą uzgodnić różne formy pokrywania należności, na przykład stałą dietę, zwrot kosztów na podstawie przedstawionych faktur itp.
W przetwórstwie rybnym:
Pracownicy wykwalifikowani: 252,09 NOK (wcześniej 240,96 NOK);
Pracownicy zatrudnieni przy produkcji: 236,09 NOK (wcześniej 225,96 NOK);
Osoby niepełnoletnie mają otrzymywać wynagrodzenie równe minimum 80% pełnych stawek.
Osoby powyżej 17-tego roku życia zatrudnione na więcej niż 12 tygodni powinny otrzymywać stawkę przewidzianą dla ich grupy.
Dodatki przy pracy zmianowej w tej branży:
– druga zmiana: 20% stawki podstawowej;
– trzecia zmiana: 25% stawki podstawowej.
W branży transportu towarów:
Kierowcy pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 2,5 tony pracujący przy transporcie drogowym towarów: 244,50 NOK (wcześniej 229,00 NOK);
Wynagrodzenie za wyjazdy kilkudniowe: żaden dzień pracy nie może być rozliczony i opłacony za mniej niż 7,5 godziny, z wyjątkiem dnia rozpoczęcia i zakończenia wyjazdu.
Stawka nie ma zastosowania do przewozu towarów wyprodukowanych we własnym zakresie przez przedsiębiorstwo bądź przewozenia jego pracowników.
Pracodawca z reguły powinien pokrywać koszty wyżywienia i zakwaterowania. Pracodawca i pracownik mogą uzgodnić różne formy pokrywania należności, na przykład stałą dietę, zwrot kosztów na podstawie przedstawionych faktur itp.
W branży transportu pasażerskiego:
Kierowcy pojazdów w przewozie pasażerskim: 229,62 NOK (wcześniej 218,62 NOK);
Stawka ta ma zastosowanie w przypadku, gdy przewóz osób nie wymaga uzyskania licencji w drodze przetargu.
Pracodawca musi pokryć koszty wyżywienia i zakwaterowania kierowcy. Możliwe jest ustalenie stałej stawki diety, płatności na podstawie faktury lub podobnego rozwiązania.
W branży motoryzacyjnej:
Od 15 czerwca 2026 roku wprowadzono płacę minimalną dla wszystkich pracowników branży motoryzacyjnej, z pewnymi wyjątkami. Płaca minimalna w branży motoryzacyjnej dotyczy pracowników zatrudnionych m.in. przy: naprawie, serwisie, konserwacji, lakiernictwie, modernizacji i pracach magazynowych w tej branży/
Nowo przeszkoleni pracowników wykwalifikowani: 249,00 NOK (wcześniej 223,50 NOK);
Pracownicy wykwalifikowani po 1 roku praktyki: 257,00 NOK (wcześniej 237,00 NOK);
Pracownicy pomocniczy, którzy ukończyli 18 lat: 223,50 NOK (wcześniej 208,00 NOK);
Pracownicy pomocniczy, którzy ukończyli 18 lat i mają co najmniej 1 rok praktyki: 228,00 NOK (wcześniej 212,00 NOK)
Inne branże
Jeśli nie pracujesz w Norwegii w żadnym z powyższych zawodów, to nie przysługuje Ci wynagrodzenie minimalne. Możesz jednak nadal mieć prawo do wynagrodzenia określonego w układzie zbiorowym, jeśli Twój pracodawca zawarł taki układ. Informację na ten temat możesz znaleźć w swojej umowie o pracę.

